Cele operacyjne Dziecko • Zna zwyczaje i andrzejkowe tradycje, • Przeżywa radość z zabawy z rodzicami, • Potrafi współpracować w grupie,
Środki dydaktyczne: Worek z losami ( numerki), talerzyki, symbole niektórych profesji ( pieniążek, różaniec, mikrofon, bilet lotniczy, pierścionek, książeczka, serduszko, medal, korona ) , miska z woda, łódeczki z łupinek orzecha, balony, puzzle, gazety, sznurki, tasiemki, nagrody niespodzianki
Przebieg: Sala zajęć przygotowana na przyjęcie gości. Palące się świece, oraz półmrok za oknami tworzą atmosferę tajemniczości. Gości wita napis: „ Chcesz wziąć udział w tym spotkaniu To przed drzwiami prost stój I wylosuj numer swój” Prowadząca rozpoczyna spotkanie zabawa integracyjną „ Wszyscy są – witam Was”. Następnie każdy zajmuje wyznaczone miejsce. Nauczycielka wyjaśnia cel spotkania. Przedstawia krótko historię andrzejkowych wieczorów. „ Dawno temu w przedostatni dzień listopada , gdy ktoś chciał się dowiedzieć co go spotka w najbliższym czasie sięgał po andrzejkowe wróżby. Najczęściej młode dziewczęta zbierały się w jednym domu i rozpoczynały wieczór wróżb, czarów i magii. Ten zwyczaj przetrwał aż do naszych czasów i teraz przyszła kolej na zabawę w naszej grupie i sprawdzenia co was drogie dzieci czeka w przyszłości, a i rodzice mogą się o sobie coś ciekawego dowiedzieć.” Zapraszamy na środek rodziców i dzieci z wylosowanymi numerkami 1
„Kim będę gdy dorosnę” – tak brzmi tytuł pierwszej zabawy. Na dywanie kilka talerzyków pod którymi są ukryte różnorodne przedmioty, które charakteryzują to kim dziecko zostanie jak dorośnie. * portfel – przepowiednia bogactwa, * mikrofon – przepowiednia aktorstwa ( gwiazdorstwa ) * bilet lotniczy – przepowiednia podróży, * książka – przepowiednia kariery naukowej, wielkie zaszczyty, * serduszko – czeka Cię wielka miłość i szczęście w życiu. * medal – przepowiednia kariery sportowej, * korona – przepowiednia kariery politycznej, ( W tle z magnetofonu cicho płynie melodia „Anioł wie” – Urszuli )
Do kolejnej zabawy „Stateczki” zapraszamy pary z numerkami 2. Na stoliku przygotowana jest miska z wodą. Na obwodzie miski naklejone hasła z przepowiedniami np.: * dostaniesz wymarzony prezent gwiazdkowy, * przyśni Ci się dzisiaj w nocy „Jaś i Małgosia” * w najbliższym czasie otrzymasz karę od rodziców, * pojedziesz w daleką podróż, * czeka Cię wielka miłość, Rodzice puszczają na wodę łódeczki z łupiny orzecha. Do której z karteczek łódeczka podpłynie ta wróżba się spełni. ( Cała zabawa przy dźwiękach piosenki „Statki na niebie” De Mono.)
Prowadząca proponuje krótką przerwę i zaprasza wszystkich do zabawy integracyjnej „Czy grubi czy chudzi”
Zabawa nr 3 to „Dmuchanie balonika” . Dziecku przepowiada ona jak dużo urośnie w nadchodzącym roku, rodzicom zaś kto najszybciej zostanie w przyszłości obdarzony przez los wnukami. Zabawa polega na tym, aby jak najszybciej nadmuchać jak największego balona. ( W tle dźwięki melodii A. Jantar „To co dał nam świat”
„Pokaż co potrafisz” – to zabawa nr 4. Pary losują zadania ukryte w jajkach niespodziankach. * taniec na gazecie, * karmienie kiślem, * zaśpiewać razem piosenkę * ułożyć puzzle, ( Zabawa przy piosence Dwa plus Jeden „Więc chodź pomaluj mój świat”
Chwilka przerwy dla wszystkich. Prowadząca zaprasza do rozruszania się przy muzyce dyskotekowej.
Do następnej zabawy prowadząca zaprasza pary z numerem 5. „Wiązanie supełków”. Zabawa polega na tym, iż z jednej strony tasiemki supełki wiąże mama, a z drugiej dziecko. Która z tasiemek będzie najszybciej powiązana supełkami tego długo szczęście nie opuści”
Do ostatniej zabawy zapraszamy wszystkie dzieci. To najpopularniejsza andrzejkowa wróżba „Zabawa z bucikiem”. Dzieci ustawiają swoje buty jeden za drugim. Prowadząca przekłada buty z końca na początek w kierunku drzwi. Ten którego but pierwszy przekroczy próg pierwszy stanie na ślubnym kobiercu.
Na zakończenie dzieci dzielą się wrażeniami przy słodkim poczęstunku.
OPRACOWANIE: mgr Renata Flak mgr Iwona Herman mgr Dorota Pniak Przedszkole Miejskie nr 27 w Jaworznie im. Majki Jeżowskiej |